تکنولوژی سفید

دنیای تجارت اعداد

شنبه, ۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۰ ب.ظ

اعداد شانس، لاتاری، شماره حساب‌ها، قرعه کشی، شماره تماس‌ها، پیش شماره‌های تلفن همراه، شماره پلاک ماشین و... 

این روز‌ها تجارت اعداد از هر وقت دیگری بیشتر شده، دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به سمت اعداد پیشروی می‌کند و افراد حاضرند برای داشتن این اعداد پول بسیاری خرج کنند. تعداد فالوور، تعداد ویو، تعداد اشتراک گذاری و لایک و... افرادی که حاضرند برای جابه جا کردن این اعداد هرکاری انجام دهند. در این مقاله می‌خوام بررسی کنم ارزش اعداد از کجا آمدند و اصلا برای چی معانی اعداد مهم هستند؟

معانی اعداد

قبل از پرداختن به موضوع اعداد، ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که چرا اعداد برای انسان‌ها مهم است. عمده‌ی دلیل این موضوع به خاطر ذهن الگوساز انسان است. ذهن الگو سازی که باعث شکل گیری فال قهوه و تاروت شده، ذهنی که در پس هر چیزی که مشاهده می‌کند به دنبال ساخت یک الگو است. برای مثال اگر همین الان یک ابر در آسمان ببینید اولین واکنش ذهن شما این است؛ این ابر شبیه چه چیزیست؟

این مورد تنها معطوف به ابر نیست. دیدن نقش در کاشی‌ها و سرامیک‌ها، مطابقت دادن اعداد ساعت به زندگی شخصی‌مان و...

 

عدد یک: عدد 1 به معنای وحدت اولیه، آغاز، خالق است.

عدد دو: عدد 2 به معنای دوگانگی است. در ادیان معمولا این دوگانگی را بین خیر و شر می‌دانند. فرشته و شیطان، جسم و روح، مرد و زن و... البته به جز خیر و شر به معنی مکمل یکدیگر نیز به کار می‌رود. بنابراین هرچقدر عدد یک معنی وحدت می‌دهد، دو معنی تکامل می‌دهد.

عدد سه: عدد 3 ایده سه گانه بودن اساس بسیاری از آموزه های فلسفی و دینی کهن را تشکیل می دهد. فضای سه بعدی (طول، عرض، ارتفاع) سه فاز ماده (جامد، مایع، گاز) تثلیث زمان (حال، گذشته، آینده) و... ب
ترویکا یک عدد بهشتی است که نماد روح است. این عدد خوش شانسی است.

عدد چهار عدد 4 به معنای کل، کلیت، کامل بودن است. چهار طرف جهان، فصول، باد، اضلاع مربع، است. در فیثاغورث عدد چهار به معنای کمال، تناسب هماهنگ، عدالت و زمین است. چهار عدد سوگند فیثاغورث است.
در مسیحیت، عدد چهار عدد بدن است، در حالی که عدد سه نماد روح است. چهار رود بهشت، انجیل، مبشر، فرشته اصلی، شیطان اصلی. چهار پدر کلیسا، پیامبران بزرگ، فضایل اصلی (حکمت، استحکام، عدالت، اعتدال). چهار باد که یک روح واحد را حمل می کنند، چهار سوار آخرالزمانی، تترامورف ها (ترکیب نیروهای چهار عنصر).
 

عدد پنج عدد 5 عدد ازدواج مقدس است، زیرا مجموع یک زن (زوج) دو و یک مرد (فرد) سه است.
در سنت یونانی-رومی، پنج عدد ازدواج، عشق، وصلت است. تعداد زهره و سالهای زهره گروه های پنج ساله را تشکیل می دهند. آپولو به عنوان خدای نور دارای پنج ویژگی است: او قادر مطلق، دانای مطلق، همه جا حاضر، ابدی و یکتا است.
در مسیحیت، پنج نماد یک شخص پس از سقوط است. حواس پنج گانه؛ پنج نقطه تشکیل دهنده صلیب؛ پنج زخم مسیح؛ پنج ماهی که به پنج هزار نفر غذا دادند. پنج کتاب موسی. در بودیسم، قلب دارای چهار جهت است که همراه با مرکز یک پنج را تشکیل می دهند و نماد جهانی بودن هستند.

عدد شش عدد 6 به معنای تعادل، هماهنگی است. در اعداد شناسی، عدد 6 به معنای اتحاد دو مثلث - نر و ماده است که یکی از آنها روی پایه قرار دارد و دیگری وارونه شده است. این علامت به ستاره‌ی داوود معروف است، شش ضلعی که بر روی پرچم دولت اسرائیل به تصویر کشیده شده است.

عدد هفت: عدد 7 مقدس، الهی، جادویی و شاد در نظر گرفته می‌شود. هفت قرن پیش از دوران ما، در قرون وسطی مورد احترام بوده و امروزه نیز مورد احترام است. در بابل معبدی هفت پله ای به افتخار خدایان اصلی ساخته شد. کاهنان این شهر ادعا می‌کردند که مردم پس از مرگ، پس از عبور از هفت دروازه، وارد پادشاهی زیرزمینی می‌شوند که توسط هفت دیوار احاطه شده است.
در یونان باستان عدد هفت را عدد آپولون یکی از مهم ترین خدایان دین المپیا می‌نامند. دختر تانتالوس نیوبه هفت پسر و هفت دختر داشت. پوره جزیره Ogygia Calypso ادیسه را به مدت هفت سال اسیر کرد. تمام دنیا با "هفت عجایب سوتا" و غیره آشنا هستند. روم باستان نیز عدد هفت را بت می دانست. خود شهر بر روی هفت تپه بنا شده است. رودخانه Styx که جهان زیرین را احاطه کرده است، هفت بار در اطراف جهنم جریان دارد که در ویرژیل به هفت منطقه تقسیم شده است.

در کتب مقدس مسیحی، عدد هفت بارها ذکر شده است؛ «هر که قابیل را بکشد هفت برابر انتقام می‌گیرد»، «... و هفت سال از فراوانی گذشت و هفت سال قحطی آمد»، «و حساب کنید. خودت هفت سال سبت، هفت برابر هفت سال، تا چهل و نه سال در هفت سال سبت داشته باشی» و غیره. در بسیاری از کشورها رسم بر سر گذاشتن هفت غذا بر روی میز کریسمس وجود دارد. در باورها و عبادات برهمنی و بودایی، عدد هفت نیز مقدس است. 

عدد هشت: عدد 8 تعداد بهشت تازه یافت شده و همچنین تجدید، بازسازی و شادی است. روز هشتم مردی جدید و کامل به دنیا آورد. پس از هفت روز روزه و توبه، تجدید روحی در روز هشتم آغاز می شود.
برای فیثاغورثی ها هشت به معنای سه بعدی بودن و ثبات است. در سنت سومری-سامی، هشت عدد جادویی آسمان است. برای بوداییان، هشت، کامل بودن، کلیت همه احتمالات است. هشت نماد فال نیک.
در زبان چینی، به معنای کل، همه احتمالات در شکل آشکار، موفق باشید. Ba-gua هشت ثلاث و جفت متضاد هستند که معمولاً در یک دایره مرتب می شوند و نماد زمان و مکان هستند. هشت لذت وجود انسان.
در مسیحیت به معنای بازسازی و تولد دوباره است. کلیسای غسل تعمید معمولاً هشت ضلعی است که نمادی از محل تولد دوباره است. هشت سعادت.
در مصر هشت عدد توث است. در میان یهودیان، عدد خداوند است. معبد به مدت هشت روز تقدیس شد.
در هندوئیسم، 8×8 به معنای نظم جهان بهشتی است که بر روی زمین مستقر شده است. ساختار معابد ماندالا را بازتولید می کند که با همان نماد 8x8 مشخص می شود. هشت منطقه از جهان، هشت خورشید، بخش هایی از روز و چاکراها وجود دارد.
 

عدد نه: عدد 9 به معنای قدرت مطلق است و یک سه گانه در سه گانه (3x3) را نشان می دهد. این عدد دایره نیز است، بنابراین تقسیم بر 90 و 360 درجه یک نقطه از دایره می‌شوند. برای فیثاغورثی ها نه، حد تمام اعداد است که در آن همه اعداد وجود دارند و می چرخند. این عدد آسمانی و فرشته‌ای است، به عبارتی بهشت روی زمین است. برای چینی‌ها، 3×3 کامل‌ترین اعداد است، یعنی هشت جهت به اضافه مرکز به عنوان نقطه‌ی نهم. نه قانون اساسی اجتماعی و نه طبقه از مقامات وجود دارد. در سنت یونانی-رومی؛ نه خدا وچود دارد. برای یهودیان، نه، درک محض حقیقت است. زیرا نه، خود را با ضرب بازتولید می کند. در کابالا، نماد یک رویا است.

عدد ده: عدد 10 عدد کیهان است، همه اعداد را در بر می‌گیرد و بنابراین همه چیزها و احتمالات، اساس و نقطه عطف کل حساب است. به معنای چیزی فراگیر، قانون، نظم، قدرت است. 1+2+3+4=10 - نماد الهی است. یک به معنای نقطه، دو - گسترش، سه (مثلث) - صفحه، چهار حجمی یا فضا است. برای فیثاغورثی ها، ده یک تجدید سری کمال است. در رم،این عدد با علامت X نشان داده شده که به معنی یک شکل کامل است.
ده برتر نیز تعداد سفرهای تکمیل شده و بازگشت به نقطه شروع است. اودیسه نه سال سفر کرد و در سال دهم بازگشت. تروا نه سال در محاصره بود و در سال دهم سقوط کرد.
 

همانطور که می‌بینید معانی این اعداد را بشریت بسط داده و هیچ کدوم به طور قطعی برقرار نیستند. جدای معانی اعداد هرکس بر این باور است هرچه اعداد بیشتری در اختیار داشته باشد، قدرتمند تر است. پلاک ماشین شما متشکل از سه عدد یکسان است. شماره موبایل شما یک خط کد 1 رند است. در مورد شماره موبایل شماره به قدری اهمیت پیدا می‌کند که افراد حاضرند برای یک سیم کارت کد 2 میلیارد‌ها هزینه کنند. 

سوالی که در مرحله‌ی بعد پیش می‌آید این است؛ چرا گاهی این اطلاعات درست تعبیر می‌شوند؟

ما روزانه هزاران الگوی اعداد می‌بینیم اما به برخی از آن‌ها توجه می‌کنیم. دلیل این امر دقیقا همین است. به مواردی دقت می‌کنیم که برای تحقق آن در حال تلاش هستیم.

اما هزینه کردن برای اعداد چقدر منطقی‌ست؟ هزینه کردن برای بالا بردن تعداد فالوور‌ها یا تعداد لایک‌ها یا تعداد دانلود‌ها، فرض کنیم در شبکه‌های اجتماعی مفهوم عدد کاملا از بین می‌رفت و کسی در جریان این که توسط چه کسانی دیده و دنبال می‌شود، نبود. در این صورت چه المانی در شبکه‌های اجتماعی ملاک سنجش بود؟ 

بیاییم این موضوع را به تمامی جامعه بسط دهیم، برای ارتباطات نیازی به داشتن شماره تلفن نبود، برای شناسایی نیاز به کد ملی نبود. در این صورت افراد چگونه ارزش گذاری می‌شدند؟

تجارت اعداد

حال فهمیدیم انسان‌ها الگو می‌سازند تا به واسطه‌ی آن‌ها بتوانند با یکدیگر مرتبط شوند، تا ارزش بیشتری پیدا کنند. در اصل بیشتر اوقات افراد برای اعداد پول خرج می‌کنند چون ارزش آن‌ها را بیان می‌کند. چون بدون آنها خود را نمی‌شناسد. برای معنی گرفتن به این اعداد نیاز دارد پس برای بدست آوردن آن هرچقدر بتواند هزینه می‌کند.

البته اکثر ما ناخواسته وارد درگیری اعداد شده‌ایم. طبق اصول برندینگ، یک شماره‌ی رند چشم‌انداز بهتری به کسب و کارمان می‌دهد. پس در این مواقع تابع جامعه باید باشیم تا بتوانیم در کارمان پیشرفت کنیم. چه بخواهیم چه نخواهیم در تجارت اعداد سهیم هستیم و خواهیم بود. شاید در آینده ارزش بر اساس اعداد منسوخ شوند اما در حال حاضر راه دیگری برای ارزش گذاری وجود ندارد. 

 

  • Kimia Tav

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی